شنبه، تیر ۱۸، ۱۳۹۰

پشت کردن سیاسی

 
یکی از اصولگرایان، آقای جعفر شجونی، خیلی شاکی آمد و گفت: «من شجونی‌ام.» 
گفتم: «بشین روی کاناپه. راحت باش. هر چی توی دلت داری بریز بیرون.» 
گفت: «کسانی که با محمد خاتمی خوش و بش کرده‌اند دغدغه انقلاب ندارند.» 
گفتم: «می‌فهمم. می‌فهمم. دغدغه‌ت رو می‌فهمم.» 
گفت: «و این کار پشت کردن به اصولگرایی و مردم محسوب می‌شود.»
گفتم: «یک سوال ساده پیش می‌آید. از کجا معلوم که اصولگرایی معادل مردم است؟»
گفت: «نه پس... شما مثل این‌که مناظره‌ها و گزارش‌های روشنگر و برنامه‌ی مفرح بیست و سی تلویزیون ضرغامی‌اینا رو نگاه نمی‌کنی تا با حقیقت جامعه آشنا شی؟ نه؟» 
گفتم: «واقعا از توانایی من خارجه مشاوره‌دادن به شما. من نمی‌دونم شما در کودکی چه برنامه‌های تلویزیونی رو تماشا می‌کردی، شاید فقط سریال آینه‌ی عبرت رو دیده باشی که الان هی دوست داری به همه درس عبرت بدهی... اما به هر حال یک سری فیلم کارتون مثل شرک و سیندرلا و پلنگ صورتی تجویز می‌کنم تا شب‌ها به جای تلویزیون ایران، تماشاشون کنی. شاید بعد از مدتی شما آرام شوی، مجلس آرام شود، جامعه آرام شود. دنیا هم آرام شود.»
راهکارهای ...
با توجه به این‌که این نماینده‌ی اصولگرا گفته "کسانی که با محمد خاتمی خوش و بش کرده‌اند دغدغه انقلاب ندارند"، لابد؛ 
  • - کسانی دغدغه‌ ... دارند که وقتی خاتمی را می‌بینند پشت‌شان را به او می‌کنند. 
  • - کسانی که دغدغه‌ی بیشتری دارند که وقتی خاتمی را می‌بینند، زیر لب یک چیزی می‌گویند و روشان را برمی‌گرداند. 
  • - کسانی که وقتی خاتمی را می‌بینند، زبان‌درازی می‌کنند کاملا دغدغه‌مند و اصول‌مند هستند.
  • - کسانی که وقتی خاتمی را می‌بینند لبخند می‌زنند و سلام علیک می‌کنند باید فلک شوند.


با توجه به این‌که آقای جعفر شجونی گفته "این کار پشت کردن به اصولگرایی و مردم محسوب می‌شود"، لابد؛ 
  • - اصولگرایان مردم هستند، اما مردم به اصلاح‌طلبان گرایش بیشتری دارند. 
  • - کسانی که به اصولگرایان پشت کنند اصلاح‌طلب هستند. 
  • - سیاست ایران طوری است که به هر حال باید پشتت به یکی باشد.
  • - سیاست ایران طوری است که نه معلوم است پشتت به کی گرم است، نه معلوم است به کی پشت کردی.
  • - سیاست ایران طوری است که خیلی غلط انداز است. یعنی ممکن است به یکی پشتت گرم باشد اما مردم فکر کنند به او پشت کرده‌ای. 
  • - اصولگرایان اصولا به کسی پشت نمی‌کنند.
  • - پشت اصولگرایان خبری نیست.
  • - روش برخی سیاستمدارها، سیاست پشت کردن است.

نسخه
نسخه‌ی ما این است که حالا که آقای محمد خاتمی محل نزاع محسوب می‌شود، وی را به عنوان اولین ایرانی با اولین موشک ایرانی (که البته کلاهک هسته‌ای حمل نمی‌کند) بفرستیم فضا. بفرستیم مریخ. بفرستیم یک جای دور. تا خیال اصولگرایان راحت شود.




 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، دوره‌ی جدید، 18 تیر 90، شماره‌ی 2106  و +
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)