یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

عروس 10 ساله نشده در دادگاه طلاق: داماد را هنوز از شیر نگرفته‌اند

گویا با تلاش شبانه‌روزی دوستان جوان باز هم توانستیم به موفقیت‌های دهان‌ازتعجب‌بازكن جدیدی برسیم. چطور؟ این‌طور؛
مدیركل ثبت احوال استان تهران گفت: «در سال 90 در استان تهران 75 دختر یا پسر كمتر از 10 سال به صورت رسمی ازدواج كرده‌اند.»

وقتی 75 دختر یا پسر زیر 10 سال می‌نشینند پای سفره عقد، یعنی با یك استثنا روبه‌رو نیستیم و عرفش چنین است. حالا كه ازدواج زیر 10 سال در پایتخت ایران یك قاعده است ما با یك عروس و داماد 10 ساله گفت‌وگو كردیم، ایناهاش:

گفت‌وگو با عروس و داماد زیر 10 سال
ما: سلام عروس خانم. اول بفرمایید شما چند سال دارید. و بعد بگویید آقا داماد كجا هستند؟
عروس زیر 10 سال: سلام. من چهار سالم است. آقا داماد هم چون هنوز از شیر گرفته نشدند، الان رفتند پیش مادرشوهرم‌اینا كه شیرشون رو بخورند. 

ما: آیا شما با این مساله مشكلی ندارید.
عروس زیر 10 سال: نه. من خودم هنوز عادت دارم توی تخت پدر و مادرم می‌خوابم. برای همین ما همدیگر را درك كردیم. او شیرش را می‌خورد، من هم شب‌ها می‌روم خانه مامانم اینا.
ما: آیا بنیان خانواده‌تان سر این موضوع سست نشد؟
عروس زیر 10 سال: چرا. من اول درخواست طلاق داده بودم و توی دادگاه گفتم داماد را هنوز از شیر نگرفتند و این موضوع توی جمع یك طور ناجوری است. كه قاضی یادآوری كرد من خودم پستونك توی دهانم است و حق ندارم با دهان پر حرف بزنم.
ما: بله. آقا داماد گویا شیرشون رو خوردند و تشریف آوردند كه خدمت عروس خانم برسند... خب آقای داماد، هدف شما از تشكیل زندگی مشترك چیست؟
داماد زیر 10 سال: هدف اصلی ما از ازدواج این بود كه در آینده به سن بلوغ برسیم.
ما: آفرین. دیگه چی؟
داماد زیر 10 سال: بله. هدف ما از ازدواج این بود كه مراحل سخت زندگی مثل پوشك شدن، تاتی رفتن، زبان باز كردن، دندان درآوردن و مدرسه رفتن و غیره را در كنار هم سپری كنیم.
ما: آیا برای جوان‌ها توصیه‌یی ندارید؟
داماد زیر 10 سال: برای جوان‌ها كه نه. اما برای نونهالان و كودكان توصیه می‌كنم بابا شوند.
ما: و برای باباها پیامی ندارید؟
داماد زیر 10 سال: چرا. اگر همین بابای من هم در سن 10 سالگی ازدواج كرده بود جای اینكه اینقدر دیر بابا شود در 15 سالگی پدر شده بود و اختلاف سنی‌اش با من می‌شد 15 سال. از طرفی ما زودتر به دنیا می‌آمدیم و زودتر از این، ازدواج كرده بودیم. پس كشور كلا 40، 50 سال می‌افتاد جلو. كه متاسفانه به خاطر فشارهایی كه غرب به ما می‌آورد، ما عقب ماندیم. 
ما: و حرف آخر؟
داماد زیر 10 سال: من از سفرهای استانی هیات دولت، عمو محمود، عمو رحیم‌مشایی و عمو رحیمی خیلی تشكر می‌كنم كه با سخنرانی‌هایی كه كردند و تسهیلاتی كه ایجاد كردند بستر جامعه را باز كردند و در كل بسترسازی كردند تا ما زود ازدواج كنیم. اگر نگاه عجیب دولت به ازدواج جوانان نبود، پدر و مادر من هنوز دگم و نادان بودند و باورشان نمی‌شد من در طفولیت می‌توانم طفل تولید كنم و دستخوش یك میلیونی بگیرم.
عروس زیر 10 سال: من به مسوولان باید بگویم تسهیلاتی برای تامین پوشك عروس و دامادهای زیر 10 سال در نظر بگیرند و وام پوشك و مای‌بیبی بدهند. در ضمن خاله سارا در برنامه‌اش لطفا درباره مسائل زناشویی صحبت كند، چون من رویم نمی‌شود توی مهد كودك از كسی بپرسم جریان دقیقا چیست.
 منتشرشده در روزنامه‌ی اعتماد، 28 خرداد 91 
(طنزها را همان‌طور که در مطبوعات منتشر می‌شود، با حذف و تعدیل، در وبلاگ بازنشر می‌کنم.)